Bild
Klinika

Designer av ett friskt leende

Artikel i tidningen „Gazeta Wyborcza”

I POLEN BLOMMAR VÅRDTURISMEN
8 oktober 2007

Patrycja Maciejewicz

På massage, plastikoperationer och nya tänder spenderade utlänningar förra året minst 65 milj dollar. I år kommer de att spendera ytterligare minst en tredjedel av den summan. Och om vi bara marknadsförde oss bättre...

(...)

Världen upptäckte vårdturismen för länge sedan. Sedan många år reser patienter till Thailand och Indien – världsledande på marknaden. Många skaffar nya tänder, korrigerar näsan eller gör en fettsugning men även mer komplicerade behandlingar utförs.

Indiska läkare är kända för organtransplantationer och hjärtoperationer, även på barn. Denna marknad är enligt konsultföretaget McKinsey värd cirka 2 miljarder dollar per år. Till Bangkok reser man även för att genomgå könsbytesoperationer.

Intresset för billigare behandlingar riktar sig även mot östra Europa. Engelsmän, tyskar, fransmän och österrikare är vanliga gäster på ungerska och tjekiska kliniker.

Polen har hittills inte setts som någon betydande aktör på denna lukrativa marknad.  Men polska företagare har energiskt tagit itu med detta arbete.

Plastikkirurger medger att efterfrågan på deras tjänster ökar lavinartat. Polska kvinnor uppmuntrades av tv-program typ „Jag vill vara vacker” och accepterar i allt större utsträckning att utseendet hjälps på traven med hjälp av skalpell. Samtidigt innebär de alltmer talrika lågprislinjerna med Tyskland, England och Sverige att antalet patienter från utlandet ökar.
(...)

Detsamma gäller tandvårdsbehandlingar, men här brukar räkningarna vara betydligt högre. – Vår klinik är specialiserad på att sätta in titanimplantat. Det är den bästa teknologin, jättedyr, men i Polen betalar en engelsman för ett implantat med krona hälften av vad han skulle betala hemma - säger Marcin Gaborski på företaget Hahs Protodens i Szczecin.

Varje vecka tar vårt företag emot 50 tyskar, britter och skandinaver. Vi har tolv läkare, nio tekniker och så många som sex personer som sköter kommunikationen med utlänningar och tar hand om dem i Polen. – Tack vare utländska patienter utvecklar vi vår verksamhet. På sistone har vi bl a investerat 700 tusen zloty i en datortomograf – säger Gaborski.

Konvalescenter till kurorter

Patienterna nöjer sig ofta inte med enbart smärtsamma och invasiva behandlingar. – Oftast stannar de i Polen längre än de medicinska rutinerna kräver. Ibland får de inte flyga på flera dagar efter att de lämnat sjukhuset. Då reser de gärna till någon av kurorterna - säger Ewa Sobiecka på det privata sjukhuset ”Centrum Damiana”. Hennes företag, liksom de flesta andra, samarbetar med kurorter, pensionat och hotell som erbjuder spa-behandlingar.

(…)

- Trestad, Masurien, halvön Hel och även städer som Warszawa eller Szczecin – inte på någon av dessa platser kan ett seriöst fyr- eller femstjärnigt hotell klara sig utan någon typ av spa-mottagning - säger Łopaciński.

Dessutom ser marknaden här lite annorlunda ut än den gör i Tjeckien eller Slovakien, där man för detta syfte i stor grad använder sig av termabad. – Där satsar man på tjänster för massan. Man bygger stora aquaparker med bassänger och rutschbanor, i vilka hela familjen kan ha kul. I Polen är vistelsen på ett spa-hotell en lyx för de rikaste. En medelpolack skulle knappast bada i Karlovy Vary i Tjeckien, till oss kommer däremot en medeltysk eller medelengelsman – förklarar han.

Stärker Polens anseende

Det är svårt att få exakta uppgifter om hur många vård- och spa-turister som kommer till Polen. Turisminstitutet bedömer att det kan vara åtminstone 1,5 % av ungefär 16 miljoner turister som kom år 2006 (denna procentsats kan vara högre, resultatet är inte statistiskt säkerställt). Denna siffra rymmer inte de som reser till Szczecin, Gorzów eller Zielona Góra för en dag för att få en fyllning hos en tandläkare.

Detta ger åtminstone ca. 250 000 personer. Var och en av dem spenderade i vårt land 250 dollar under förra året. Redan under det första kvartalet 2007 är denna siffra 30% högre och antalet utländska patienter ökar väldigt snabbt.

Även om detta belopp inte är så stort om man ser till näringslivet i stort, anser direktören Łopaciński att vårdturismen har en betydelse för Polens anseende. – Den stärker bilden av Polen som ett land som stödjer förbättring av hälsa, dit man kan resa även då man inte är i sin bästa form.

(…)

Gazeta Wyborcza, 2007-10-08